LOGO ZININKLEURlinkedinTwitter-icon

BLOG


weg

 

Gedragsverandering een zelfhulpmethode
Veranderen gaat in kleine stappen, wees je daarvan bewust dus stel voor jezelf een klein haalbaar doel. Ben je altijd overal te laat en wil je dat veranderen? Stel dan als eerste stap dat je in ieder geval elke ochtend op tijd op je werk bent. Spreek ook met jezelf af wanneer je van een succes mag spreken: 100%, 95% of 90%. Wees niet te streng voor jezelf. Want van de kleine successen moet je het hebben.


Je gedrag veranderen gaat gemakkelijker als je weet welke gedachte of factoren het gedrag beïnvloeden/ veroorzaken. Kom je altijd te laat omdat je niet goed kunt inscatten hoeveel tijd een bepaald taak kost? Of ga je altijd zo op in je bezigheden dat je de tijd gewoon vergeet of vind je het lastig om op tijd je bed uit te komen?


Weet je het niet? Observeer jezelf dan een tijd. Beschrijf de momenten waarop je in een week te laat bent, waarom ben je te laat. Hou dit minimaal een week vol, maar liever twee weken. Zie je een patroon? Schrijf ook het patroon uit en bedenk dan een eerste kleine stap die jij kunt zetten om te veranderen. Het moet haalbaar zijn. Schrijf ook deze stap uit en begin direct! Stel niet uit! Want echt,  in dit geval komt van uitstel afstel.

Oefen minimaal 3 maanden met deze eerste stap. Dat lijkt lang maar dit is de tijd die je nodig hebt om nieuw gedrag in te laten slijten. Er is altijd winst. In ons voorbeeld te laat komen. Stel je hebt gekozen om minimaal 4 dagen per week op tijd op je werk te komen, daarvoor sta je elke dag 10 minuten vroeger op. Na drie maanden weet je niet beter, je bent er  in eens elke dag op tijd. Dan is het tijd voor de volgende stap op tijd komen op de wekelijkse afdeling overleggen. Je hebt een waarschuwing in je telefoon gezet. Zeven minuten, voordat de vergadering begint. Je stopt dan met werken, gaat even naar de wc, koffie halen enzovoort. Je bent echt ruim op tijd in de vergaderkamer, ook dit oefen je zeer consequent 3 maanden. Heus de complimenten zullen niet uitblijven, want het valt iedereen op. Het is gewoon een kwestie van doen. En vergeet niet je successen te vieren, beloon jezelf voor elke week dat het gelukt is. En is het een keer de mist in gegaan niet te lang bij stil staan. Focus op de factoren waarom het wel lukt en versterk deze, zodat het steeds beter lukt.

Heb je deze oefening zelf gedaan of doorgegeven aan een ander? Ik ben heel benieuwd naar jouw ervaringen, laat het mij weten, hieronder in de reacties. 

Lukt het niet alleen? Tijdens een sessie van één dag maken wij samen jouw unieke veranderplan. Kom in actie stuur een mail info@zininkleur.nl 

 

 2016


Scan0008

Share

Copyright © 2013 ZININKLEUR | Webdesign by Live4IT
Photographs by Photography with sense